BEDRIJVEN GROEIEN EN VERANDEREN.

MET EEN EXTERNE FRISSE KIJK BEGELEIDEN WIJ U
BIJ DE ONTWIKKELING VAN EN HET RICHTING GEVEN AAN UW BEDRIJF.

parcours2017 kleinVaak zijn bedrijven en organisaties zodanig gefocust op het dagelijks reilen en zeilen dat 'bedrijfsblindheid' ongemerkt het bedrijf binnen sluipt. Zonder het te beseffen raakt men vastgeroest in bestaande patronen, die moeilijk te doorbreken zijn en die innovatie in de weg staan. Uit onderzoek blijkt dat bij 75% van de organisaties sprake is van bedrijfsblindheid.

Een manier om deze situatie te doorbreken en om inspiratie op te doen, is het inschakelen van een buitenstaander: een 'friskijker'. Een friskijker is iemand die niet emotioneel betrokken is, een neutrale partij die van buiten naar binnen kijkt met een frisse blik. Dit levert vaak nieuwe inzichten op! Onderzoek heeft ook hier uitgewezen dat 45% van de innovaties niet komen van medewerkers, maar worden aangegeven door externen.

 

Een hefboom bij groeipijn en veranderstress

Vooral bedrijven in een groei- of verandertraject hebben baat bij een Frisse Kijk van buitenaf. buroplus biedt met 'Friskijker' een adviesconcept dat u helpt om efficiënter te werken, sneller vooruit te komen en méér rendement te halen uit uw inspanningen en budgetten. 

Het basistraject is de 'Frisse Kijk van buroplus'. Daarnaast zijn er nog 3 'Add-on' trajecten die een antwoord bieden op specifieke knelpunten die tijdens het basistraject aan de oppervlakte komen.

Ondanks de voordelen, is het inschakelen van een friskijker niet altijd succesvol. Immers, binnen het bedrijf, dat de friskijker binnen haalt, moeten ook een aantal spelregels gevolgd worden:

  • De bedrijfscultuur moet de aanwezigheid van een friskijker toelaten. De friskijker moet met andere woorden au sérieux genomen worden én hij/zij moet de mogelijkheid krijgen om een goed inzicht in de werking van het bedrijf te verwerven. Vaak is het een kwestie van een negatieve perceptie (t.o.v. een 'buitenstaander') om te zetten in een positieve mindset. Niet voor niets spreken we bewust van een 'Friskijker' i.p.v. een pottenkijker...
  • De samenwerking met een friskijker is vergelijkbaar met een team van 'piloot en co-piloot'. Beiden moeten quasi blindelings op mekaar kunnen vertrouwen. Zonder co-piloot komt de wagen ook wel aan de finish, maar hij zal heel moeilijk een wedstrijd winnen.
  • Het resultaat van de friskijker is dus resultaat van teamwork, te beginnen met een adviestraject en eindigend bij de implementatie van de uitgewerkte adviezen. De friskijker kan massa's frisse ideeën en creatieve oplossingen aanbrengen. Het succes van de implementatie is tenslotte nog altijd voor een groot stuk afhankelijk van aanpak binnen het bedrijf: een adviesplan dat uiteindelijk in de schuif belandt, zal weinig resultaat opleveren.  

Met dank aan het onderzoek 'Friskijkers, een remedie tegen bedrijfsblindheid" uitgevoerd door Symbio6.

Meer weten over onze rol als Friskijker?