STRATEGIE- EN COMMUNICATIEPARTNER
OP MAAT VAN DE (GROEI-)KMO

LAST VAN GROEIPIJN OF VERANDERSTRESS?
EEN EXTERNE FRISSE KIJK ZORGT VOOR NIEUWE INZICHTEN!

Strategie

Wat staat er in een communicatieplan en waarom moet u er een hebben?

Als u professioneel met uw bedrijf bezig bent, dan heeft u een business plan en misschien ook een marketing plan. Daarin staan de doelstellingen van uw bedrijf omschreven. Het is natuurlijk belangrijk dat u doelstellingen hebt voor uw bedrijf, maar het is nog belangrijker om te weten (en te omschrijven) hoe u die doelstellingen gaat realiseren. Die aanpak staat in een communicatieplan.

  • Wie is uw communicatiedoelgroep: met andere woorden, aan wie gaat u het verhaal van uw bedrijf vertellen? Wie heeft er belang bij om te weten wat u doet en waarom u dat doet? Meestal gaat het om (potentiële) klanten, maar ook leveranciers, medewerkers, aandeelhouders en pers.
  • Wat wilt u met uw communicatie bereiken? Is het hoofdzakelijk om marketingdoeleinden dat u communiceert (of in dat geval eerder publiciteit maakt)? Of bent u op zoek naar nieuwe medewerkers? Wilt u investeerders aantrekken of doet u het om aan het imago van uw bedrijf te werken?
  • Hoe gaat u communiceren? Welke doelgroep moet u op welke manier benaderen opdat uw boodschap haar doel bereikt?
  • Wanneer moet er gecommuniceerd worden? Een tijdlijn met scharniermomenten is onmisbaar!
  • Welk budget wilt u spenderen aan uw communicatie?
  • Welke communicatiemiddelen gaat u gebruiken? De antwoorden op de voorgaande vragen zijn de basis voor de juiste communicatiemix voor uw bedrijf.

Hoe gaat het opstellen van een communicatieplan in zijn werk?

Bij de opmaak van een communicatieplan gaan we stapsgewijze te werk:

  • Analyse: aan de hand van een intakegesprek brengen we uw bedrijf volledig in kaart.
  • Structureren: het intakegesprek is de basis voor het eigenlijke plan. We bepalen doelgroep, doelstellingen, strategie, budget en communicatiemix. Het resultaat is een praktisch werkdocument dat de leidraad wordt bij de implementatie.
  • Organiseren: het plan wordt stap voor stap geïmplementeerd. We definiëren een aantal 'kapstokken' waaraan de verschillende acties en activiteiten worden gekoppeld.
  • Evalueren: elke actie en activiteit wordt geëvalueerd en bijgestuurd in functie van de doestellingen die we bij het begin hadden gedefinieerd.
  • En dit brengt ons weer bij het begin van het verhaal. De trein is vertrokken, het is dan enkel bijsturen en natuurlijk opletten voor het nemen van de juiste wissels!