STRATEGIE- EN COMMUNICATIEPARTNER
OP MAAT VAN DE (GROEI-)KMO

LAST VAN GROEIPIJN OF VERANDERSTRESS?
EEN EXTERNE FRISSE KIJK ZORGT VOOR NIEUWE INZICHTEN!

Vakbeurzen: hoe haalt u er meer rendement uit?

Deelnemen aan een vakbeurs is voor veel B2B-bedrijven een routineklus: we doen het zoals de vorige keer.

Ze stellen een deelname zelfs niet in vraag, ondanks het vaak hoge prijskaartje dat eraan gekoppeld is.

De belangrijkste redenen daarvoor zijn:

  • Collega's nemen ook deel, dus wij mogen niet ontbreken.
  • Een (jaarlijkse) vakbeurs is een ideale gelegenheid om te zien en te horen wat er leeft in onze sector.
  • We kunnen klanten uitnodigen op onze stand en dus bijpraten met veel mensen in een korte tijdspanne.
  • Buitenlandse beurzen zijn vaak de meest efficiënte manier om in een nieuwe, onbekende regio snel de juiste contacten te leggen.

Toch moet u opletten met die geroutineerde aanpak. U laat misschien wel kansen liggen om méér rendement uit uw beursdeelname en dus ook uit uw investering te halen. Begin met op voorhand uw doelstellingen én uw budget te bepalen, zodat u naderhand kunt evalueren.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Wij geven u graag 10 tips om meer rendement te halen uit uw beursdeelname!

1Bepaal uw doelstellingen: wat wilt u bereiken met de beursdeelname en welk budget wilt u daaraan spenderen?

2Voorbereiding is het halve werk. Begin tijdig, min. 12 maanden op voorhand met de inschrijving en de keuze van de standplaats.

3Maak een draaiboek met timing en verantwoordelijkheden: wie neemt wat voor zijn/haar rekening en wanneer moet het klaar zijn? Gebruik dit draaiboek om uw medewerkers optimaal voor te bereiden.

4Trekt u naar het buitenland? Check voor welke subsidies u eventueel in aanmerking komt.

5Controleer tijdig uw beursmateriaal. Is uw stand nog actueel en in goede staat? Zijn er nog voldoende brochures? Of gadgets om uit te delen?

6Laat op voorhand aan iedereen weten dat u op de beurs zal staan. Maak gebruik van het promotiemateriaal van de organisator: affiches, stickers op uw briefwisseling, beursbanner in uw uitgaande e-mails, posts via social media, enz.

7Nodig uw doelgroep uit, organiseer activiteiten op uw beursstand en zorg ervoor dat de bezoekers het de moeite vonden om bij u langs te komen. Lees hier hoe u meer volk op uw beursstand kunt krijgen.

8Maak gebruik van de mogelijkheden die de organisator biedt om uw informatie over nieuwe producten of diensten aan de pers bekend te maken (persbericht, persmap, journalisten uitnodigen op uw stand, ...).

9Maak blanco beursrapporten waarmee u snel en efficiënt verslagen kunt maken van gesprekken met interessante contactpersonen.

10De beurs is pas helemaal afgelopen wanneer u de opvolging van de gelegde contacten hebt afgewerkt: offertes versturen, stalen of modellen afgeven, opvolgtelefoontjes doen, enz. Maar vergeet vooral niet alle nieuwe contactgegevens aan uw database of CRM-systeem toe te voegen. Zorg ervoor dat ze zeker in de mailinglijst van uw volgende nieuwsbrief zitten!