STRATEGIE- EN COMMUNICATIEPARTNER
OP MAAT VAN DE (GROEI-)KMO

LAST VAN GROEIPIJN OF VERANDERSTRESS?
EEN EXTERNE FRISSE KIJK ZORGT VOOR NIEUWE INZICHTEN!

Nieuws(brieven) voor elke doelgroep

Vertellen aan klanten, leveranciers, medewerkers en relaties waar uw bedrijf mee bezig is, heeft niets met onbescheidenheid te maken. Op voorwaarde tenminste dat u rekening houdt met de interesses van uw doelpubliek. Goede nieuwsbrieven dragen bij tot het positieve imago van een betrouwbaar bedrijf, maar vooral ook tot het creëren of in stand houden van de betrokkenheid van uw doelgroepen. Geen nieuws, goed nieuws, gaat hier dus niet op!

Een goede nieuwsbrief maken en op het juiste tijdstip verspreiden aan de juiste doelgroep is echter niet zo vanzelfsprekend. Vaak zijn er andere prioriteiten in het bedrijf en vooral bij KMO's, waar dit een extra taak is, naast de core business, verdwijnt het goede voornemen dan wel eens in de schuif. Een samenwerking met een externe partner voor deze job kan een oplossing zijn. Met de nadruk op KAN, want er zijn toch wel wat voorwaarden om tot een kwalitatief resultaat te komen! Bovendien is er een belangrijk onderscheid tussen de aanpak van een nieuwsbrief op papier en een digitale variante.

Wat komt er allemaal kijken bij een papieren nieuwsbrief:

  • Elke nieuwsbrief start met een bespreking van inhoud en timing door alle betrokken partijen, zowel intern als extern. Op basis daarvan wordt een draaiboek opgemaakt.
  • Aan de hand van het draaiboek gaat de copywriter aan het werk: interviews afnemen en artikels uitschrijven.
  • Bij elk artikel hoort een leuke foto, die kwalitatief in orde moet zijn om tot een mooi resultaat van het drukwerk te komen.
  • Met de finale artikels én een overzicht van de inhoud kan de grafische vormgever aan het werk.
  • Keuze van papier voor het drukwerk en opvolging van de leveringstermijn bij de drukkerij (digitaal of offset) mag niet over het hoofd gezien worden.
  • Gebeurt de verzending per post, dan kunnen ervaring én advies over data management, sorteren, frankeren en afleveren bij BPost u veel tijd en geld besparen!

Of doet u het liever digitaal?

  • Een digitale nieuwsbrief is bevat doorgaans minder artikels dan een papieren versie, maar er dienen net zo goed artikels geschreven te worden, die voorzien zijn van leuke foto's. Tot zover de synergie.
  • Waar u na de verzending van een papieren nieuwsbrief een beperkt zicht heeft op de 'leesratio', is dat met een digitale versie een heel ander verhaal. Op voorwaarde dat u gebruikt maakt van een professionele software om uw nieuwsbrief mee te versturen, natuurlijk.
  • Houd deze regel in uw achterhoofd: verstuur geen mailing zoals u er zelf ook geen in uw mailbox wil ontvangen. Dat geldt zowel voor de inhoud als voor de vorm.
  • Het opstellen van een digitale nieuwsbrief is iets anders dan teksten typen in een Word-document. Zelfs bij de beste e-mailing software heeft de HTML-code soms onaangename verrassingen in petto! Het is dus een pluspunt als uw externe partner ook op dit vlak van aanpakken weet.
  • Het doel van een nieuwsbrief is natuurlijk dat uw lezer geprikkeld wordt om meer te weten en om verder te klikken. Maar dan moet u er natuurlijk wel voor zorgen dat het klikgedrag beloond wordt, met nog meer interessante info, bijvoorbeeld op uw website. Daarom is het belangrijk dat u zelf uw website kunt beheren en aanpassen, of dat uw externe partner dat voor u kan doen.
  • Een heikel punt bij iedere mailing: de adressenlijst. Ook hier is het een enorm pluspunt indien uw externe partner kaas gegeten heeft van data management.
  • En het belangrijkste voordeel van de digitale nieuwsbrief is uiteraard het verzendrapport na de mailing: wie heeft de mail geopend? Wie heeft doorgeklikt naar welke info? Wie heeft gereageerd? Met een analyse van deze waardevolle gegevens komt uw bedrijf de grootste stap vooruit!

Voordat uw nieuwsbrief de deur uit gaat, komen er dus een heleboel disciplines aan bod: copywriting, grafische vormgeving, vertaalwerk, opmaak van digitale nieuwsbrieven, data management, webontwikkeling en –onderhoud, voorbereiding postverzending, enz. Het spreekt voor zich dat u er alleen maar voordeel bij heeft als één en dezelfde partner dit ganse traject voor u kan verzorgen. buroplus heeft die expertise in huis: van redactievergadering tot en met levering of verzending kunt u op ons rekenen.