STRATEGIE- EN COMMUNICATIEPARTNER
OP MAAT VAN DE (GROEI-)KMO

LAST VAN GROEIPIJN OF VERANDERSTRESS?
EEN EXTERNE FRISSE KIJK ZORGT VOOR NIEUWE INZICHTEN!

Uw communicatieplan

Wat staat er in een communicatieplan en waarom moet u er een hebben?

Als u professioneel met uw bedrijf bezig bent, dan hebt u een business plan en misschien ook een marketing plan. Daarin staan de doelstellingen van uw bedrijf omschreven. Het is natuurlijk belangrijk dat u doelstellingen hééft voor uw bedrijf, maar het is nog belangrijker om te weten (en te omschrijven) hoe u die doelstellingen gaat realiseren. Voor de omschrijving van die 'HOE' hebt u dus o.a. een communicatieplan nodig.

  • Wie is uw communicatiedoelgroep: met andere woorden, aan wie gaat u het verhaal van uw bedrijf vertellen? Wie heeft er belang bij om te weten wat u doet en waarom u dat doet? Meestal gaat het om (potentiële) klanten, maar ook leveranciers, medewerkers, aandeelhouders en pers.
  • Wat wilt u met uw communicatie bereiken? Is het hoofdzakelijk om marketingdoeleinden dat u communiceert (of in dat geval eerder publiciteit maakt)? Of bent u op zoek naar nieuwe medewerkers? Wilt u investeerders aantrekken of doet u het om aan het imago van uw bedrijf te werken?
  • Hoe gaat u communiceren? Welke doelgroep moet u op welke manier benaderen opdat uw boodschap haar doel bereikt?
  • Wanneer moet er gecommuniceerd worden? Een tijdlijn met scharniermomenten is onmisbaar!
  • Welk budget wilt u spenderen aan uw communicatie?
  • Welke communicatiemiddelen gaat u gebruiken? De antwoorden op de voorgaande vragen zijn de basis voor de juiste communicatiemix voor uw bedrijf.